BAZA WIEDZY

Terapia antynikotynowa – jak wygląda?

Sposobów na rzucenie palenia jest wiele. Oczywiście, nie wszystkie są skuteczne. Dużo zależy także od samej osoby palacza. Na każdego bowiem może zadziałać coś zupełnie innego. Niektórzy lubią działać w pojedynkę, sami wyznaczają sobie datę rzucenia palenia i po prostu dążą do celu. Inni z kolei wolą mieć jakieś wsparcie, pracować grupowo i dzielić się doświadczeniami. Nałóg papierosowy działa na nas, jak każde inne uzależnienie i jest trudnym przeciwnikiem, dlatego tak ważne jest, znalezienie odpowiedniego sposobu, na to by raz na zawsze rozstać się z papierosami.

1. Wspólne wsparcie

Coraz popularniejszą metodą rzucania palenia są specjalne sesje terapeutyczne. Prowadzić je mogą jedynie wyspecjalizowane osoby, które posiadają odpowiednią wiedzę z zakresu psychologii i leczenia uzależnień. Prowadzący spotkania wyjaśnia palaczom na czym dokładnie polega problem i pokazuje wszystkie wady palenia. Ich lista oczywiście jest długa, z większości palacze zdają sobie sprawę, ale nie chcą o nich myśleć. Zadaniem terapeuty jest to zmienić. Podczas spotkań musi panować miła atmosfera, która zachęci uczestników sesji do podzielenia się swoim problemem z innymi.

Szukając terapii antynikotynowej powinniśmy zwrócić uwagę na bardzo istotną kwestię. Otóż nikt nie powinien nas do niczego zmuszać. Rolą terapeuty jest przygotowanie nas do podjęcia przemyślanej decyzji w odpowiednim czasie, czyli wtedy gdy będziemy na to w stu procentach gotowi. W praktyce może to wyglądać tak, że w przerwie sesji wszyscy uczestnicy… wyjdą wspólnie zapalić. Po jakimś czasie  jednak, większość z nich prawdopodobnie stwierdzi, że przyszedł czas na rozstanie się z nałogiem. Taka świadoma decyzja działa na nas motywująco i sprawia, że mamy więcej energii i chęci do działania.

2. Różne powody

Niektórzy sądzą, że palą dla przyjemności. Niekiedy robimy to ze stresu lub z innych przyczyn. Ważnym elementem terapii antynikotynowej jest uświadomienie sobie powodu palenia. Często jest on dla nas z pozoru bardziej istotny niż negatywne strony papierosów. Boimy się, że kończąc z nałogiem nie poradzimy sobie w nerwowych sytuacjach, że nic już nie da nam chwilowego odprężenia, czy krótkiej chwili przyjemności po ciężkim dniu. Terapia ma nam uświadomić, że papierosy wcale nie dają nam żadnej frajdy. Dzięki temu po kilku godzinach sesji  dociera do nas, że rzucając palenie tak naprawdę nie rezygnujemy z niczego i nie będzie to dla nas żadna strata.

Sprawdź również:
Domowe sposoby na rzucanie palenia

3. Terapia w kilku słowach

Spotkania terapeutyczne nie tylko pomagają rzucić palenie, sprawiają także że zupełnie zmieniamy podejście do papierosów. Dobrze dobrana terapia bardzo pozytywnie wpłynie na nasze zachowanie. Czym powinna się charakteryzować? Przyjacielską atmosferą, otwartością terapeuty, brakiem presji i wymuszania jakichkolwiek decyzji czy kroków, a także unikaniem wszelkiego rodzaju wspomagaczy, czy farmaceutyków. Większość z nich bowiem nadal dostarcza do organizmu nikotynę, nie powoduje więc wyleczenia z nałogu, a jedynie sprawia że przyjmujemy nikotynę w innej formie.