BAZA WIEDZY

Postanowienia noworoczne – wskazówki i porady od Johna Dicey, dyrektora generalnego i głównego terapeuty metody Easyway Allena Carra

W Nowy Rok wielu z nas obiecuje sobie, że będzie pracować na lepszą formę i prowadzić zdrowszy tryb życia – ale nie zawsze jest to łatwe. Według badań przeprowadzonych przez agencję wykonującą społeczne analizy sieciowe Strava, większość ludzi porzuca swoje noworoczne postanowienia już w drugi piątek stycznia. Dwa miesiące temu wiele osób podjęło decyzję, że chce zmienić swoje życie – co mają zrobić aby faktycznie osiągnąć swój cel? Jak się nie poddać, gdy pierwsze emocje już opadły?

Wytrwanie w postanowieniu wymagającym dużej siły woli nie jest łatwe. Często narażamy się na porażkę, ponieważ cele, które sobie wyznaczyliśmy, były zbyt liczne i zbyt ambitne. Na szczęście, wielu ekspertów oferuje praktyczne porady, które pomogą dopasować cele do Twoich możliwości i trzymać się ich. Poniżej znajduje się pięć najlepszych porad od Johna Dicey, dyrektora naczelnego światowej organizacji Allen Carr’s Easyway:

1. Zrób jedno, maksimum dwa postanowienia

Czasem jesteśmy tak bardzo nastawieni na ‘świeży start’ w Nowym Roku, że porywamy się z motyką na Słońce. Rzucenie palenia i picia, siłownia kilka razy w tygodniu, dieta, odkładanie oszczędności, ograniczenie telewizji lub grania na komputerze – wszystko to są świetne pomysły. Spróbuj podjąć się ich wszystkich na raz, w styczniu, a zejdziesz na manowce, nim reklamy świąteczne znikną z witryn sklepów.

2. Nieważne, jakie to postanowienie – zapisz je!

Zapisz na kartce wielkimi plusami to, jakim sukcesem będzie dotrzymanie postanowienia. Zanotuj i podkreśl każdą korzyść, jaką uzyskasz z dojścia do celu. Czym by takie postanowienie nie było – warto do niego zmierzać! Powinieneś mieć przynajmniej cztery albo pięć punktów, przy których czytaniu się uśmiechniesz 😊

3. Myśl o pozytywach

Zamiast zaczynać od przerażających wizji porażki, skup się na tych plusach, które sobie zapisałeś i staraj się cieszyć  z nich od samego początku. Nie czekaj, aż zaczniesz zauważać pierwsze efekty. Przykład: wygrałeś w styczniowej loterii wycieczkę marzeń, która odbędzie się w maju – chyba zamiast czekać pięć miesięcy, możesz się z niej cieszyć już teraz, prawda? Już na starcie doceniaj to, co udało Ci się osiągnąć.

Sprawdź, jak skutecznie rzucić palenie metodą Allena Carra!

4. Rób to dla siebie!

Z pewnością to kuszące, by motywacją dla rzucenia palenia, zrzucenia zbędnej wagi lub ograniczenia alkoholu byli Twoi najbliżsi. W końcu robisz to, bo chcesz być lepszy dla swoich dzieci i żony! Błąd. Kłótnia z partnerem lub ciężki dzień z dziećmi – i motywacja do walki ze swoimi słabościami staje się trochę mniejsza. Nagle jesteś jeden krok od odpalenia papierosa, otwarcia pudełka czekoladek i powiedzenia „złamałem się przez ciebie!”. Cele wyznaczaj dla siebie – i tylko dla siebie. W ten sposób uda Ci się wytrwać w postanowieniu przez cały rok i cieszyć się z tego, że samodzielnie do tego doszedłeś.

5. Zapamiętaj: to nie gra we „wszystko albo nic”

Jeśli w końcu się złamiesz – najwyraźniej nie dało się oprzeć tym ciasteczkom, które ktoś zostawił, a droga na siłownię po ciężkim dniu w pracy wydała się zbyt długa – nie zamartwiaj się. Nie popełniłeś przestępstwa – co najwyżej powinęła Ci się noga i upadłeś. Więc wstań, otrzep się, skup się na punkcie 3. i dalej idź do przodu!