BAZA WIEDZY

Rzucam palenie i co dalej? Jak wygląda proces rzucania – tydzień po tygodniu?

Rzucanie palenia wydaje się  nie być proste. Sadzimy, że podobnie jak w przypadku każdego innego nałogu, potrzeba dużo pracy i samozaparcia żeby cały proces zakończył się sukcesem. Warto także wiedzieć na co się przygotować. W czasie rzucania nasz organizm będzie pracował w niestandardowy sposób, pojawią się pewne objawy, które mogą utrudnić pożegnanie z nałogiem.

1. Pierwsze dni

Kiedy zostajemy nagle odcięci od czegoś, co towarzyszyło nam na co dzień i co, jak wierzyliśmy, sprawiało mniejszą lub większą przyjemność zazwyczaj czujemy spore rozdrażnienie. Jesteśmy niezadowoleni, szybko się denerwujemy. Przez pierwsze dni po odstawieniu nikotyny nasz organizm dosłownie się jej domaga. Możemy mieć wiec chęć na to, by sięgnąć po papierosa. Jest to bardzo trudna faza. Palenie dotychczas przynosiło nam odprężenie, teraz musimy znaleźć coś, co zadziała podobnie a będzie dla nas zdrowsze. Jest to kwestia całkowicie indywidualna, jednym pomoże intensywny wysiłek fizyczny, inni z kolei będą potrzebować zająć czymś nie tylko ciało, ale tez umysł – rzucą się więc w wir pracy.

2. Kolejne tygodnie  

Oczywiście głód nikotynowy nie zniknie z dnia na dzień. Jednak, gdy znajdziemy na niego sposób, na pewno będzie mniej odczuwalny. W kolejnych tygodniach mogą jednak pojawić się objawy fizyczne. Będziemy odczuwać silny ból głowy. Jest to związane z poszerzaniem naczyń krwionośnych. Organizm nie do końca wie jak zareagować. W momencie gdy nikotyna go opuszcza i rozpoczynają się pierwsze zmiany, mogą pojawić się właśnie bóle głowy. Zazwyczaj trwają nawet parę tygodni. Kolejna zmiana to oczywiście kaszel palacza. To z kolei za sprawą rozluźnienia oskrzeli. Płuca muszą się oczyścić, by zacząć prawidłową pracę. Niestety cały proces, a także związany z nim kaszel palacza może potrwać nawet kilka miesięcy.

Sprawdź również:
Domowe sposoby na rzucanie palenia

3. Widoczna poprawa

Kolejne dni i tygodnie działają na nas oczyszczająco. Poprawia się nie tylko wydolność naszego organizmu, ale też wygląd. Skóra jest nawilżona, wygląda zdrowiej. Oczywiście nie oznacza to, że pozbędziemy się żółtych zębów, czy palców. Pierwsza kwestia może wymagać wizyty u stomatologa, który pomoże nam w przywróceniu pięknego uśmiechu.

4. Tydzień po tygodniu

Rzucanie palenia trwa dość długo, jednak pierwsze zmiany możemy zauważyć już po kilku dniach. Po około dwóch dniach zaczynamy lepiej odczuwać smaki, nikotyna usuwa się z organizmu, zmysły więc są nieco wyostrzone. Kolejna doba to wspomniane już rozluźnienie oskrzeli. Mniej więcej dwa tygodnie po wypaleniu ostatniego papierosa nasze płuca pracują w unormowany sposób. Kolejne dni jeszcze bardziej je wzmacniają. Najdłużej będziemy borykać się z kaszlem palacza, trwającym niekiedy nawet do około dziewięciu miesięcy.

Każdy dzień będzie przybliżał nas do osiągnięcia celu, czyli życia bez papierosów i oczywiście dużo lepszej pracy organizmu. Bardzo ważne jest to, by się nie poddać i nie zaprzepaścić tego, co już udało nam się wypracować. W momencie gdy podejmiemy decyzję o rzuceniu palenia, powinniśmy nastawić się na zwycięstwo – rzucenie palenia jest bowiem najlepszą inwestycją w samego siebie i w swoje zdrowie.