BAZA WIEDZY

Jak skutecznie rzucić palenie za pierwszym razem?

Wiele osób uważa, że rzucenie palenia za pierwszym razem jest właściwie niemożliwe. Oczywiście to nieprawda. Odpowiednie przygotowanie i wybór skutecznej metody dają możliwość na rozstanie się z nałogiem raz na zawsze.

1. Codzienność, a palenie

Na początku musimy zastanowić się w jakich sytuacjach sięgamy po papierosa. Zazwyczaj wiążą się one z codziennymi nawykami. Palimy na przykład do kawy, czy wtedy gdy chcemy na moment oderwać się od obowiązków. Aby mieć większe szanse na rzucenie palenia warto także nieco zmienić przyzwyczajenia. Przykładowo, gdy zechcemy przerwać pracę i chwilkę odpocząć, zamiast po papierosa sięgnijmy po zdrową przekąskę, zagrajmy w grę logiczną na telefonie lub wyjdźmy na chwilę na dwór. Niewiele osób będzie gotowych do rezygnacji z kawy. Zawsze jednak możemy pić ja na przykład w innym miejscu, nie kojarzącym się nam z paleniem. Zamiast więc pić kawę na balkonie, siądźmy wygodnie w salonie i tam delektujemy się jej smakiem.

2. Nie zawsze będzie łatwo

Rzucanie palenia to nie najprostszy proces. Musimy się z tym pogodzić już na początku. Rzecz jasna, każdy może zareagować w nieco inny sposób, lepiej jednak nastawić się na to, że pierwsze tygodnie mogą być bardzo trudne. Pojawią się bóle głowy, kaszel palacza będzie bardziej uciążliwy, a my staniemy się rozdrażnieni i bardzo nerwowi. Dodatkowo chęć sięgnięcia po papierosa będzie jeszcze większa niż zazwyczaj. Po pierwszych kilku dniach sytuacja się ustabilizuje, a nasz organizm i psychika zaczną radzić sobie coraz lepiej.

3. Metoda ma znaczenie

Niewielu udaje się rzucić palenie z dnia na dzień bez niczyjej pomocy, choć oczywiście jest to możliwe. Jeśli jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że możemy mieć spory problem z rozstaniem się z nałogiem, zdecydujemy się na terapie, najlepiej te antynikotynowe. Dają one największe szanse na to, że cały proces zakończy się powodzeniem. Skąd bierze się ich skuteczność? Głównie z tego, że zamiast zmuszać palacza do rzucenia papierosów, skupiają się ona na tym, by uświadomić mu gdzie leży problem i jak nałóg wpływa na jego życie. Terapeuta stara się więc pomóc w podjęciu całkowicie świadomej decyzji, nie oferując przy tym żadnych dodatkowych wspomagaczy takich jak plastry, czy inne farmaceutyki.

Sprawdź również:
Domowe sposoby na rzucanie palenia

Palacze oczywiście zdają sobie sprawę z tego, że papierosy są niezdrowe, jednak często to ignorują. Kluczem do sukcesu jest zmiana myślenia. Terapia antynikotynowa to cykl spotkań, na których rozmawia się właśnie o negatywnych skutkach palenia, pozwalając jednocześnie, by osoby biorące udział w sesji samodzielnie zdecydowały kiedy nastąpi idealny moment na rozstanie się z nałogiem. Zazwyczaj dzieje się to dość szybko.

Każda kolejna próba rzucenia palenia, wbrew pozorom jest coraz trudniejsza. Pamiętamy poprzednie porażki, wiec nasza motywacja znacznie spada. Koniec końców po raz kolejny wracamy do papierosów. Dlatego tak ważne jest, to by za pierwszym razem dać z siebie wszystko i wykazać się dużą ilością samozaparcia, a także uświadomić sobie na czym właściwie polega nasz problem. To wszystko wpłynie na nasz zapał i pomoże raz na zawsze rozstać się z nałogiem.