BAZA WIEDZY

Czy istnieje dobry moment na rzucanie palenia? Wyjaśniamy!

Każdy moment jest dobry. Wszystkim na pewno na początek nasunęła się właśnie taka odpowiedź. Wystarczy chcieć i można rzucić palenie w każdej chwili. Czy aby na pewno? Jak wiadomo, skończenie  z nałogiem nigdy nie jest łatwe, szczególnie jeśli nie rozstawaliśmy się z papierosem przez ostatnie kilkanaście lat.

1. Z dnia na dzień

Bez wątpienia, jest mnóstwo osób, którym udało się osiągnąć ten cel od tak. Jednego dnia postanowiły, że przestają palić i po prostu to zrobiły. Aby jednak móc to zrobić w taki sposób, trzeba mieć naprawdę dużo samozaparcia i silną motywację. Ważne jest także to, by otrzymać wsparcie od najbliższych. Nawet najlepiej zmotywowane osoby muszą przejść przez wszystkie etapy rozstawania się z nałogiem. Na początku proces ten jest bardzo trudny, szczególnie wtedy gdy zaczynamy odczuwać głód nikotynowy. W takich momentach mamy bardzo dużą ochotę na to, by sięgnąć po papierosa i po prostu się poddać. Jeśli uda nam się przetrwać te chwile, istnieje spora szansa na to, że nie wrócimy już do nałogu.

2. Wyczuć odpowiedni moment

Kiedy najczęściej sięgamy po papierosa? Po ciężkim dniu? Dużym stresie? Przy okazji wyjść z przyjaciółmi? Zastanówmy się w jakich momentach pokusa jest największa. Może się okazać, że rzucenie palenia przed wspólnym wyjazdem na wakacje ze znajomymi to kiepski pomysł, szczególnie wtedy gdy większość z nich pali. Chęć sięgnięcia po papierosa może być zbyt duża, a co za tym idzie możemy przerwać proces rzucania. Niektórzy w takich sytuacjach nie próbują już ponownie uważając, że rozstanie się z nałogiem jest zbyt trudne.

Z kolei doskonałym momentem do rzucenia palenia jest czas, gdy ma horyzoncie pojawia się dużo obowiązków. Świetnym przykładem może być remont, czy urządzanie mieszkania. Zazwyczaj mamy wtedy pełne ręce roboty i zwyczajnie nie mamy kiedy myśleć o papierosach. Rzucenie się w wir pracy niejednokrotnie bardzo ułatwia rzucanie palenia.

Walka z nałogiem to także walka z przyzwyczajeniami. Palacze często zaczynają swój dzień od papierosa. Do tego mogą pić poranną kawę, czytać gazetę lub oglądać poranne wiadomości. Na początku  procesu warto jest zmienić nawyki. Na przykład o poranku wyjść na orzeźwiający spacer, pobiegać, czy przejrzeć Internet w poszukiwaniu najnowszych informacji. Taka zmiana na pewno pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie i pozwoli oderwać się od codziennych tradycji powiązanych z paleniem.

Sprawdź również:
Domowe sposoby na rzucanie palenia

3. Znaleźć sposób, czyli działać z głową

Rzucanie palenia jest czasochłonne. Dobrze jest odpowiednio zaplanować cały proces. Rozpocznijmy od wyznaczenia daty. Nie może ona być oczywiście zbyt odległa, ale nie starajmy się wszystkiego zmieniać z dnia na dzień. Zastanówmy się czym możemy zastąpić papierosa, co sprawi nam przyjemność oraz jak możemy zmienić codzienne nawyki, by zmniejszyć do minimum chęć zapalenia. Warto zacząć od poukładania sobie całej sytuacji w głowie, m.in. dzięki książce Allen Carra. Zrozumienie, że palenie to tylko nałóg i coś, co nie wnosi do naszego życia nic dobrego – to klucz do sukcesu! Motywacja i silna wola często zawodzą, samoświadomość zaś niemal nigdy.